Objęta zachodnimi sankcjami Rosja zwiększa dostawy oleju napędowego i benzyny do Afryki, która po Azji staje się kolejnym ważnym rynkiem dla jej surowców. W kwietniu do Sudanu dotarły już dwa tankowce z przetworzoną ropą, trzeci jest w drodze.
Wśród najlepiej skomunikowanych krajów połączeniami oceanicznymi aż siedem krajów jest w Azji, a tylko dwa kraje w Europie. W czołówce krajów, których porty są najlepiej skomunikowane ze światem poprzez połączenia liniowe są Chiny, Korea Południowa oraz Singapur. Za nimi plasują się Stany Zjednoczone. Hiszpania jest najlepiej skomunikowanym krajem europejskim i zajmuje ósme miejsce na światowej liście – informuje w najnowszym raporcie IAPH World Ports Tracker.
Zagrożenie atakami rakietowymi ze strony jemeńskich bojowników Huti, próby porwań statków i ogólnie niestabilność tras morskich pozostają wyzwaniem dla międzynarodowych sił morskich. W dążenie do utrzymania niezakłóconej żeglugi jest również zaangażowana Marynarka Wojenna Francji (Marine nationale) która również rozmieściła swoje siły morskie w newralgicznym regionie.
Kredyt zostanie przeznaczony na finansowanie inwestycji w OZE w krajach, których energetyka wciąż w dużym stopniu opiera się na węglu, takich jak Polska, Maroko i Wietnam. Pożyczka przekazana na cele związane z redukcją emisji zanieczyszczeń do atmosfery i rozwoju zielonej energetyki jest pokłosiem partnerstwa zawiązanego przez podmioty w maju ubiegłego roku.
Interwencja zbrojna przeciwko jemeńskim rebeliantom Huti byłaby bardzo trudną operacją militarną - mówi w rozmowie z PAP dr hab. Łukasz Fyderek, dyrektor Instytutu Bliskiego i Dalekiego Wschodu UJ. Huti - którzy twierdzą, że w ten sposób wspierają walkę Palestyńczyków w Strefie Gazy - przeprowadzili na Morzu Czerwonym od połowy listopada ponad 20 ataków na statki handlowe przy użyciu rakiet, pocisków przeciwokrętowych i dronów.
Transport kontenerowy za pomocą Ro-Ro zdobywa popularność na Morzu Śródziemnym. Z nową usługą tego typu wystartował Maersk.
Zainaugurowana przez USA międzynarodowa misja pk. "Prosperity Sentinel" wiąże się ze zwiększeniem obecności sił morskich na zagrożonym przez bojowników akwenie. Morze Czerwone, będące trasą prowadzącą do Kanału Sueskiego, jest kluczowe do utrzymania bezpiecznej żeglugi oraz łańcucha dostaw dla różnych sektorów gospodarki. Kolejne kraje deklarują wysłanie wsparcia celem zapewnienie realizacji tego przedsięwzięcia, a nawet już wysyłają swoje siły. W tej sytuacji okręty są najszybciej dostępnym rodzajem sił zbrojnych.
Wśród głównych środków UE i kraje sąsiadujące uzgodniły w ramach Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) wprowadzenie nowych narzędzi w celu śledzenia działalności wszystkich flot prowadzących połowy na Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym oraz dzielenia się różnymi wieloletnimi planami zarządzania. Nowy mechanizm będzie monitorował przypadki nieprzestrzegania przepisów za pomocą odpowiednich i proporcjonalnych środków.
Malta Maritime Forum wyraziło zaniepokojenie „bezpośrednim ryzykiem” prognozując, że operatorzy żeglugowi wycofają się z Malty w wyniku wprowadzenia w przyszłym roku przez Unię Europejską podatku ekologicznego.
Należący do rosyjskiego Łukoilu kombinat petrochemiczny Neftochim z siedzibą w bułgarskim Burgas zarobił w ciągu ostatniego roku ponad 1 mld euro dzięki udzielonemu przez UE zezwoleniu na import ropy z Rosji. Poinformowały o tym m.in. portal Politico, Ośrodek Badania Demokracji w Sofii oraz organizacja pozarządowa Global Witness.
Jednostka straży przybrzeżnej przechwyciła narkotyki i zatonęła
Niderlandzka "Orka" z problemami? Czy wybór francukiego oferenta odbije się Holandii czkawką?
Nowy holownik Damen dołącza do floty Multraship
W Świnoujściu otwarto Interaktywne Muzeum Statków na Wodzie
Chińska firma zbuduje nowy terminal kontenerowy dla Gruzji nad Morzem Czarnym
Norwegia stawia na autonomiczne promy. Kongsberg Maritime wytycza kurs. Polskie stocznie mają szansą by nim popłynąć